בס"ד
ואל"כ
איש כי ידו נדר לה' - מהותו של נדר, פרשת מטות מסעי תשפ"ג
פרשת מטות פותחת בענין "איש כי ידר נדר לה' או השבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה"
התורה אומרת לנו, כאשר אדם נודר לא יחל דברו, למרות זאת ידועים שישנם שני אופנים בהם יכול האדם שלא לקיים את נדרו, האחד חרטה והשני על ידי חכם שמוצא לו פתח להימנע מקיום הנדר.
הפיוט האדרת והאמונה לחי עולמים ,מקורו בספר היכלות המתואר כחלק משירת המלאכים, מופיעה השורה המלוכה והממשלה לחי עולמים. מופיעה בספרים הקדושים וכן בדברי הגר"א על משלי, החילוק בין מלוכה לממשלה.
המלוכה הינה מעשי האדם בחינת "ומלכותו קיבלו עליהם ברצון" , הממשלה בחינתה עשיה מתוך הכרח, מעשים אשר יש בהם שכר ועונש.
בפרשת ראה נאמר: "ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב את המוות ואת הרע".
טוב ורע ענינם, שכר ועונש, קיום/אי קיום תורה ומצוות. חיים ומוות בחינתם קדושים תהיו כדברי חז"ל קדש עצמך במותר לך.
דברי חז"ל צריכים ביאור אם אם זה מותר לך מדוע צריך לקדש עצמו, אם זה איסור מדוע לא נאמר להדיא בתורה.
לדברינו זהו המלוכה והממשלה, המלוכה הינה "קדש עצמך במותר לך " ואילו הממשלה , המצוות שאר יש בהם שכר ועונש,אכן נאמרה בתורה. (הדברים ע"פ דברי הרב משה לוריא).
אומר הרב קוק "הנדר הוא עומק ההתגלות הטבעית של חוש האמונה שמתגלם בביטוי ובמעשה
"לא יחל דברו ככל היוצא מפיו יעשה", הוא ערובה על האמוניות הטבעית שתשמר עמדתה...."
הרב קוק מסביר הנדר נובע מתוך התרוממות רוח האדם בראותו את אמונתו, רואה בעיניו קיום לאמונתו, אמונת אמת, הרי הוא נודר ! בחינת קדש עצמך במותר לך , בחינת ומלכותו ברצון קיבלו עליהם.
אומר הרב קוק בחינה זו של התרוממות רוח האדם אין זמניה תמידיים, היינו הנדר לא תמיד תואם את אפשרות קיום הנדר, דבר זה הינו כחרב המתהפכת.
הנדר ענינו "להמשיך כח הקיום המעשי באורח הקבוע של החיים" , האדם נודר מתוך הכרת / ראיית, נתינת קיום מוחשי לאמונתו.על ידי הנדר מבקש האדם להידבק באמונתו , בחינת ומלכותו ברצון, ברצון ולא בשל שכר ועונש.
אך יש ולנדר נלווים יסודות זרים ,דמיוניים ,סיגים, אשר אין ענינם מלכותו ברצון אלא ענינים אישיים. נדר שכזה איננו נכון. נדר זה הינו בבחינת אשר אנו אומרים בתפילת כל נדרי להתפלל עם העבריינים,. עברינים אלו אנשים אשר נדרו נדר בעל סיגים ולא הותרו על ידי חכם, שכן נדר זה אין בחינתו מלכותו ברצון, נדר זה צריך חכם להתירו.
יש נדר אשר נובע מתכונה טובה ולא דמיונית, נדר שכל ענינו ומלכותו ברצון קיבלו עליהם, אך לא ניתן לחיות על פיהם, מפני שפלות החיים אשר מונעים קיום הנדר.
נדר זה הינו גדול מיכולת האדם הגשמי בעולם גשמי זה לקיימו, למרות היות נדר זה בבחינת ומלכותו ברצון.לנדר זה צריך למצוא פתח.
בברכות קריאת שמע בבוקר, אומרים אנו וזכנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה.
אם ביקשנו ללמוד וללמד לשמור ולעשות מהו לקיים ?
לדברינו הדברים ברורים , ללמוד וללמד לשמור ולעשות ענינה "הממשלה" ענינו קיום/אי קיום שכר ועונש.
לקיים ענינו קדש עצמך במותר לך בחינת ומלכותו ברצון קיבלו עליהם.
הקיום ענינו לתת מהות פאר והדר, מלכות, ל- ללמוד וללמד לשמור ולעשות.
היינו שייראו הדברים ויהיו פאר והדר וממילא יביאו לידי ומלכותו ברצון קיבלו עליהם.
הנדר נובע מהתרוממות הנפש המבקשת לתת קיום להתרוממות זאת על ידי הנדר.
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי .מטפל בראיה יהודית ב: פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, מתמחה במצוקות על רקע נפשי, מטפל בחולים במחלות "סופניות". 052-6409251